“Als lekkerste getest” niet toegestaan als het niet aangetoond is

In een kort gedingzaak tussen de fabrikanten van fruitbiscuits (Verkade, fabrikant van Sultana en Mondelez, fabrikant van Liga) eiste Mondelez met succes dat het Verkade zou worden verboden om de reclamecampagne “Als lekkerste getest” voort te zetten. Mondelez stelde zich op het standpunt dat Verkade dit zo niet mocht zeggen, omdat zij haar product niet met concurrerende producten had laten vergelijken. De rechter was het met de Ligafabrikant eens. Op zijn minst suggereert de uiting dat fruitbiscuits van verschillende producenten/merken zijn getest. In werkelijkheid had Verkade alleen haar eigen zes Sultanasmaken door consumenten laten vergelijken. In het kort geding erkende Verkade dat zij geen fruitbiscuits van verschillende producenten/merken had vergeleken, zodat zij haar claim niet op deugdelijke wijze kon onderbouwen. De rechter verbood daarom de uiting “Als lekkerste getest” verder te gebruiken.

Deze zaak illustreert dat wie reclame maakt, moet oppassen met uitingen die suggereren dat het eigen product bij onderzoek als beste uit de bus is gekomen. De partij die een dergelijke uiting doet, moet bij betwisting bewijzen dat ze feitelijk juist is. Verkade kon dit niet en werd daarom door de rechter hard op de vingers getikt.

Wij krijgen regelmatig vragen van cliënten over eigen reclame-uitingen of uitingen van concurrenten. Wilt u weten of een bepaalde uiting is toegestaan, of wilt u een uiting van uw concurrent aan de kaak stellen, dan zijn wij u graag van dienst.

420 
Ik help u graag verder

785 
Ik help u graag verder
Andries Houtakkers
Partner
Meest gelezen
  • ‘Kopietje paspoort’
  • ‘Oude’ pandeigenaren versus nieuw...
  • ‘Recht op vergetelheid’ heeft geen...
  • “Als lekkerste getest” niet...
  • “Detachering” leerling is verwijdering